Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
KV

_-1-_

25. 10. 2012 14:37
My, kteří mluvíme jak zobák narost ....

my ty dvě rodné gramatiky tak trochu mícháme ....... tak se hlavně neopupínkuj, aby sis ty tvé pupínky nemusel po večerech vymačkávat. :-)

0 0
možnosti
DP

dp11

25. 10. 2012 15:43
Re: My, kteří mluvíme jak zobák narost ....

své pupínky

0 0
možnosti
PK

dolch

25. 10. 2012 13:25
Mimochodem

posle nadpisu jsem čekal spíš nějakou úvahu na téma "Zvracení nad přivlastňováním zastupitelů". Nečekal jsem, že to bude vědecký článek :-)

0 0
možnosti
VV

SYETEY_KOTZOUR_milován_adminy

25. 10. 2012 13:54
Re: Mimochodem

nebo na téma moje opice, tvoje opice, svoje opice;-D

0 0
možnosti
PK

dolch

25. 10. 2012 13:22
Super

to jsem nevěděl. Asi jsem během MÉHO studia nedával pozor :-)R^

0 0
možnosti
VV

SYETEY_KOTZOUR_milován_adminy

25. 10. 2012 11:31
poslední příklad rozsvítil i v mé lebce

on vidí svého otce / on vidí jeho otce......halelujááá ....takhle měli učit humanistické ignoranty jako jsem já, co nešlo vyjádřit rovnicí, na to jsem zíral jak zjara. Gramatické pravidlo jsem obratem učiteli vysvětlil 2 protikladnými způsoby a přitom se přesně držel pravidel pravopisu. Na hlášku spolužáků "to přece musíš cítit", jsem odpovídal, že mám rýmu a cítím tudíž totální h....;-)R^

0 0
možnosti
EN

mujercita

25. 10. 2012 13:06
Re: poslední příklad rozsvítil i v mé lebce

Já jsem si zase při diktátech v případě nejistoty psala obě varianty a vybírala jsem, co vypadalo líp. Na 99% jsem se strefila. Oni spolužáci měli do určité míry pravdu, jenže nikdo "necíítí" jazyk jen tak sám od sebe. Pomáhá čístí, číst, číst, takhle člověk vstřebá jazyk, ani o tom neví. Jenže když má každá druhá kniha odfláknutou korekturu, novináři sami česky pořádně neumějí a internetový jazyk žije velmi svérázným vlastním životem, pochytá bohužel spíš zlozvyky než cit pro korektní češtinu.

Mě třeba fascinuje, kolik středoškolaček a občas i starších lidí si myslí, že v přímé řeči se píšou osobní zájmena s velkým písmenem: "Musím Ti něco říct." Nechápu, kde tu pitomost vzali, protože kdo asi tak dneska přichází často do kontaktu s formálně psanými dopisy mimo obchodní sféru? Podle mě to taky museli odkoukat z reklamních textů, jinak si to nedovedu vysvětlit. A tak jedno s druhým, ale je to opravdu škoda. Já si teda nemyslím, že dobře ovládat vlastní jazyk je zbytečná formalita.

0 0
možnosti

cesak

25. 10. 2012 11:09
...

Bezva článek i diskuze. Škola hrou, nad níž by Komenský zaplesal. Bez ironie.

0 0
možnosti
VP

von Pecka

25. 10. 2012 9:59
neviděl bych v tom tragédii

jazyk se vyvíjí a tak, jako vymřely přechodníky, vymře zájméno "svůj". Mnoho jazyků funguje bez něj, tak proč by nemohla čeština?

0 0
možnosti
PJ

PájaZítra

25. 10. 2012 9:40
jo, je to hrůza

Lidi chybujou v lecčems. Např. bloger Libor Čermák neustále píše holD místo holT, a protože neotevírá diskuse (srab jeden!), nelze ho na to nijak upozorňovat (a má i jiný prohřešky). A není sám.

Takže obecná chybovost v hold × holt. Potom bysme (jo, to je hovorový výraz, vím o tom, já hovorový výrazy používám v diskusích zcela normálně, není přece důvod psát tady striktně jak kniha, byl bych za vola) tu měli diletantství u onoho podmiňovacího být. Nechápu, proč se 99% lidí nelíbí správný tvary 'kdybys, abyste, bych...' a musej je nahrazovat těma jejich patvarama 'by jsi, by jste, by jsem'. To už hovorový výrazy nejsou, to jsou prostě hrubky. 100x fuj.

A co mě do ruda vytáčí, je sousloví 'budeme se soustředit'. To sakra neuměj říct buď 'musíme se do budoucna soustředit' nebo 'do budoucna se soustředíme'? 1000000x fuj!

0 0
možnosti
EN

mujercita

25. 10. 2012 10:13
Re: jo, je to hrůza

správně, fuj R^

0 0
možnosti
W

Wilhelm_Afrikaans_De_Joburg

25. 10. 2012 9:39
Vývoj

Jazyk se přirozeně vyvíjí, a každá novinka působí na lidi nejprv odpudivě. Pak ji další generace začnou brát jako samozřejmost.

Dnes nám přijde těžko k uvěření, že před 150 lety se formulace "Co je to za ... (např. blbečka)?" považovala za sprostý germanismus (Was für einen Trottel) urážející čistotu češtiny, považujeme ji za přirozenou.

0 0
možnosti
JK

J.K.S

25. 10. 2012 9:03
...

Zábavné taky je, když někdo používá přivlastňovací zájmeno i tam, kde nepatří. "Šel jsem do lesa a viděl jsem Pavla se svojí ženou." To musel být šok, vidět v lese svoji ženu s kamarádem Pavlem.

3 0
možnosti
N

nevinnaobetcenzury@seznam.cz

25. 10. 2012 12:02
Re: ...

Zvláště jestli tam byl s jeho ženou ;-D

0 0
možnosti
JD

pedr64

25. 10. 2012 8:56
všichni jsme prošli základním vzděláním

tedy jsme se tento paragraf jistě učili. Že jej většina nedodržuje, dokonce i lidé jistě vzdělaní, nesvědčí o neúctě k jazyku. Šedá je teorie a zelený strom života. Jsou v jazyku ustanovení, která při reálném používání nám jaksi "nejdou do huby"

2 0
možnosti
W

Wilhelm_Afrikaans_De_Joburg

25. 10. 2012 9:41
Re: všichni jsme prošli základním vzděláním

Ve stručné mluvnici české se např. uvádí "Šel spat." (analogicky k vyspat, zaspat). Nejde mi to z klávesnice, tak je to obstarožní. Leda bych psal povídku z doby Františka Josefa II.

0 0
možnosti
  • Počet článků 20
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1358x
Nezávislý politolog